International Festival
of Independent Cinema

26.04 – 05.05.2024, Kraków

OFF z Mastercard

-20% z kartą Mastercard

Special Screenings

Mastercard OFF SPOTS

Znamy wszystkie filmy ubiegające się o Krakowską Nagrodę Filmową Andrzeja Wajdy Mastercard OFF CAMERA 2024

„Empty Nets”, „Forever Forever”, „She Came at Night”, „Paradise is Burning”, „Silent Roar”, „The Hypnosis”, „Power Alley”, „The Quiet Maid”, „Tyle co nic”, “78 Days”. Te filmy będą ubiegać się o Krakowską Nagrodę Filmową Andrzeja Wajdy podczas nadchodzącej edycji Mastercard OFF CAMERA 2024 i 25 000 dolarów. Wyniki Konkursu Głównego „Wytyczanie Drogi” oraz laureatów i laureatki w pozostałych dziesięciu konkursach, w tym w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych, poznamy 4 maja podczas Gali Zamknięcia w Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego Centrum Kongresowego ICE Kraków.

Tegoroczna, siedemnasta już edycja Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA odbędzie się w Krakowie od 26 kwietnia do 5 maja. W tym czasie widzowie zobaczą blisko 90 produkcji z całego świata w czasie ponad 200 projekcji. Wśród nich prezentowane będą także filmy, które ubiegają się o Krakowską Nagrodę Filmową Andrzeja Wajdy i 25 000 dolarów. 26 marca organizatorzy przedstawili pierwszych pięć produkcji w Konkursie Głównym „Wytyczanie Drogi”. Dziś, 4 kwietnia, zaprezentowano kolejne pięć filmów, które będzie oceniało międzynarodowe jury.

78 Days

Debiut Emiliji Gašić to opowieść o dorastaniu trzech sióstr – Sonji, Dragany i Tijany – w Serbii podczas bombardowań NATO w 1999 roku. Po wcieleniu ich ojca do wojska, dziewczyny zaczynają dokumentować swoje życie domową kamerą, uwieczniać codzienne obowiązki, gry, sprzeczki i radości. Ich domowe wideo staje się ucieczką od brutalnej rzeczywistości wojny.

Gašić zręcznie łączy perspektywę każdej z trzech bohaterek, które – pewnie także z uwagi na wiek – odbierają to bolesne doświadczenie nieco inaczej. Jej film, obok przejmującej fabuły, gdzie mimo trudnego tematu jest także miejsce na sporo światła i intrygujących kreacji młodych aktorek, ma także sporą wartość dokumentalną. „78 Days” z dużą precyzją odtwarza bowiem poetykę znanych nam tak dobrze domowych filmów wideo z lat 90.

Reżyseria: Emilija Gašić

Scenariusz: Emilija Gašić

Zdjęcia: Ines Gowland

Obsada: Viktorija Vasiljević, Milica Gicić, Tamara Gajević, Pavle Cemerikic, Maša Ćirović

Kraj: Serbia

Rok produkcji: 2024

Czas: 80 min/kolor

Paradise Is Burning

„Paradise Is Burning” Miki Gustafson to film o sile siostrzeństwa, ukazujący życie trzech sióstr w Szwecji: szesnastoletniej Laury, dwunastoletniej Miry i siedmioletniej Steffi. W tle letniej idylli, która mogłaby być pełna wolności i beztroski, stoi nieobecność matki i zagrożenie interwencją służb socjalnych, co mogłoby doprowadzić do rozdzielenia rodzeństwa. Najstarsza z sióstr, Laura, podejmuje desperackie działania, by zachować rodzinę w całości.

Pełne empatii spojrzenie na niełatwą rzeczywistość dorastających kobiet ujmuje szczerością i wrażliwością, z jaką reżyserka portretuje swoje bohaterki. Chociażby w poetyckich scenach obrazujących dziewczyńskie rytuały. „Paradise Is Burning” to także trzy mocne aktorskie kreacje – Bianki Delbravo, Dilvin Asaad i najmłodszej Safiry Mossberg, które dodają docenionemu na festiwalu w Wenecji filmowi unikalnej energii.

Reżyseria: Mika Gustafson

Scenariusz: Mika Gustafson, Alexander Öhrstrand

Zdjęcia: Sine Vadstrup Brooker

Muzyka: Giorgio Giampà

Obsada: Bianca Delbravo, Dilvin Asaad, Safira Mossberg, Ida Engvoli, Mitja Siren

Kraj: Szwecja/Włochy/Dania/Finlandia

Rok produkcji: 2023

Czas: 108 min/kolor

Nagrody: MFF w Wenecji – Najlepsza reżyserka (konkurs „Horyzonty”), Najlepszy scenariusz (Nagroda Authors Under 40); FF w Londynie – Najlepszy debiut; Nagrody Guldbagge – Najlepszy film, Najlepsza scenografia

Silent Roar

Pełnometrażowy debiut szkockiego reżysera Johnny’ego Barringtona to oryginalna opowieść o żałobie i stracie, którą trudno zamknąć w konkretną gatunkową szufladkę. Są w niej bowiem elementy klasycznej historii o dojrzewaniu, psychologicznego dramatu, ale jest także ważny dla rozwoju fabuły pierwiastek mistyczny, w postaci osobliwych religijnych wizji głównego bohatera.

Film opowiada o nastoletnim surferze, Dondo, który nie może pogodzić się ze śmiercią ojca rok po tragedii na morzu. Jego bliską przyjaciółką jest Sas, z którą łączą go skomplikowane relacje typowe dla wieku dojrzewania. Dondo znajduje pocieszenie w kościele, zwłaszcza po przyjeździe nowego księdza, który odnawia jego wiarę i przekonuje, że ojciec żyje na szkockiej wyspie Lewis. Poszukiwanie ojca staje się dla chłopca podróżą w głąb siebie, odkrywaniem swojej zbuntowanej natury i buntu przeciwko rzeczywistości. Film wyróżniają sugestywne role Louisa McCartneya i Elli Lily Hyland oraz hipnotyzująca oprawa wizualna i dźwiękowa.

Reżyseria: Johnny Barrington

Scenariusz: Johnny Barrington

Zdjęcia: Ruben Woodin Dechamps

Muzyka: Hannah Peel

Obsada: Louis McCartney, Ella Lily Hyland, Mark Lockyer, Victoria Balnaves, Fiona Bell

Kraj: Wielka Brytania

Rok produkcji: 2023

Czas: 90 min/kolor

The Quiet Maid

Ana, przybyła z Kolumbii kobieta, rozpoczyna pracę jako pokojówka w luksusowej willi na hiszpańskiej Costa Brava, należącej do kolekcjonera sztuki Pedro i jego żony Andrei. Mimo ciężkiej pracy od świtu do zmierzchu, kuszonej obietnicami lepszych warunków, Ana odkrywa, że są to tylko puste obietnice, a ona jest instrumentalnie traktowana przez zamożnych pracodawców. Znajduje jednak pocieszenie i szczęście w krótkich przerwach na papierosa z Giselą, pracującą w sąsiedztwie. Wzrastająca świadomość Any i muśnięcie luksusowego życia dają jej odwagę, by walczyć o siebie i czerpać z życia pełnymi garściami.

Za tą wciągającą i zniuansowaną opowieścią o społecznych nierównościach i dojrzewaniu do tego, by złamać obowiązujące zasady, stoi Miguel Faus, którego w 2021 roku prestiżowe pismo „Variety” umieściło na liście dziesięciu hiszpańskich reżyserów wartych obserwowania.

Reżyseria: Miguel Faus

Scenariusz: Miguel Faus

Zdjęcia: Antonio Galisteo

Muzyka: Paula Olaz

Obsada: Paula Grimaldo, Ariadna Gil, Luis Bermejo, Pol Hermoso, Violeta Rodriguez

Kraj: Hiszpania

Rok produkcji: 2023

Czas: 94 min/kolor

Tyle co nic

Jarek, rolnik i aktywista, staje na czele protestu przeciw lokalnemu posłowi, który zdradził interesy społeczności. Wkrótce odkrywa, że został wplątany w mroczną intrygę zagrażającą jego bliskim i przyszłości. Film Grzegorza Dębowskiego to dramat społeczny ukazujący realia polskiej wsi.

Reżyser, a zarazem scenarzysta kreśli realistyczny i przy tym intrygujący portret środowiska konsekwentnie pomijanego przez polskie kino. Dużą zasługą Dębowskiego było również znalezienie nieoczywistych, ciekawych aktorskich twarzy, na czele z wcielającym się w główną rolę Arturem Paczesnym. Wszystko to sprawiło, że „Tyle co nic” okazało się największą pozytywną niespodzianką ostatniego festiwalu w Gdyni, zwracając uwagę na nowy reżyserski talent w naszym kraju.

Reżyseria: Grzegorz Dębowski

Scenariusz: Grzegorz Dębowski

Zdjęcia: Aleksander Pozdnyakov

Obsada: Artur Paczesny, Monika Kwiatkowska, Agnieszka Kwietniewska, Artur Steranko, Marcin Sztendel

Kraj: Polska

Rok produkcji: 2023

Czas: 93 min/kolor

Nagrody: PNF Orły – Odkrycie roku; FPFF w Gdyni – Nagroda za debiut reżyserski lub drugi film, Najlepszy scenariusz, Najlepsza pierwszoplanowa rola męska (Artur Paczesny), Najlepsza drugoplanowa rola kobieca (Agnieszka Kwietniewska), Złoty Pazur, Don Kichot

Organizatorzy Festiwalu Mastercard OFF CAMERA już wkrótce zaprezentują również pozostałe filmy, które będą ubiegać się o 100 000 zł w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych oraz nominowanych w aż 9 pozostałych konkursach. Laureatki i laureatów poznamy podczas Gali Zamknięcia Festiwalu 4 maja w Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków.

17. edycja Mastercard OFF CAMERA odbędzie się od 26 kwietnia do 5 maja w Krakowie.

Więcej na offcamera.pl

Zezwól na powiadomienia OK Nie, dziękuję