„Przetrwał próbę czasu”. W Kinie Kijów 5 maja odbył się pokaz specjalny filmu „Całkowite zaćmienie”, który to poprzedziła rozmowa z cyklu „CAMERA ON” z jego reżyserką, Agnieszką Holland.
O kulisach powstawania filmu, a przede wszystkim o twórczości Jana A.P. Kaczmarka, kompozytora muzyki do „Całkowitego zaćmienia”, rozmawiała dziennikarka, Grażyna Torbicka, od lat współpracująca z Festiwalem Mastercard OFF CAMERA.
Agnieszka Holland z Kaczmarkiem zrobiła 5 filmów, a „Całkowite zaćmienie” było ich pierwszym wspólnym dziełem.
– To był dla nas ważny krok w myśleniu o tym, czym jest muzyka w filmie i jak powinna funkcjonować. Myślę, że to jest jedna z najpiękniejszych muzyk w filmach i najpiękniejszych muzyk Jana – mówiła reżyserka. Choć z początku była sceptycznie nastawiona i uważała styl muzyki Kaczmarka za zbyt ponurą jak dla jej filmu, ostatecznie była bardzo zadowolona z tej współpracy.
Została wspomniana również muzyka Kaczmarka do filmu „Marzyciel”, która też, choć wpierw została odrzucona, a ostatecznie wygrała Oscara.
Holland opowiedziała również o kulisach powstawania „Całkowitego zaćmienia”:
– Najpierw myślałam, że blisko mi do Rimbaud, a potem się okazało, że raczej do Verlain. Ale nie piję tyle, co Verlain – żartowała.
Razem z Grażyną Torbicką podjęły również temat współczesności tego, 28-letniego już, filmu.
– Jest to film o połączeniu buntu i konformizmu – mówiła Torbicka.
„Całkowite zaćmienie” opowiada bowiem o XIX-wiecznej francuskiej bohemie, w której poeci Paul Verlain i Arthur Rimbaud przekraczają granice kontrowersji i naginają normy kulturowo-społeczne.
– Ten film nie był dawno pokazywany, a myślę, że dorosła już publiczność, która jeszcze go nie widziała. Obejrzałam go ostatnio i stwierdziłam, że nadal działa – zapowiedziała Holland.
Rozmówczynie zachęciły także do wspierania Jana A.P. Kaczmarka w walce z chorobą poprzez trwającą zbiórkę, do której można było dołączyć po seansie.
Po rozmowie nastąpił pokaz specjalny filmu.
Maria Cipińska