Problematyka wokół zbrodni i przestępstw niezmiennie, od dobrych kilkudziesięciu lat stanowi jeden z ulubionych tematów kinowych i nie tylko widzów na całym świecie. Świadczy o tym chociażby popularność seriali i podcastów spod znaku „true crime”, dosłownie pożeranych przez odbiorców. Nic w tym dziwnego, wszak mało co trzyma w napięciu tak bardzo, jak sprawnie skonstruowana i opowiedziana kryminalna intryga. Konwencje dramatów sądowych i tych opowiadających o pogrywaniu z systemem prawnym chętnie i umiejętnie przepisują ostatnio także twórczynie oraz twórcy kina artystycznego. Co pokazuje Złota Palma na ostatnim festiwalu w Cannes dla Justine Triet i jej kunsztownej wariacji na ten gatunek – „Anatomy of a Fall”.
W nowej tegorocznej sekcji Mastercard OFF CAMERA przyglądamy się zmianom wokół schematów narracyjnych właściwych dla dramatów sądowych i kryminalnych właśnie. Zastanawiając się. między innymi, nad ich genderowymi uwikłaniami, kulturowym znaczeniem, społeczną silą rażenia. Jak również zasadniczą kwestią – naturą samej zbrodni i kary oraz tym, co wyznacza tzw. słuszne postępowanie.
A Silence
UN SILENCE
Reż.: Joachim Lafosse
2023, 100 min.
The Paragon
The Paragon
Reż.: Michael Duignan
2023, 83 min.
Upon Open Sky
A CIELO ABIERTO
Reż.: Mariana Arriaga, Santiago Arriaga
2023, 117 min.
Hesitation Wound
TEREDDÜT ÇIZGISI
Reż.: Selman Nacar
2023, 84 min.
The Successor
LE SUCCESSEUR
Reż.: Xavier Legrand
2023, 107 min.
Red Rooms
LES CHAMBRES ROUGES
Reż.: Pascal Plante
2023, 118 min.
Unsinkable
SYNKEFRI
Reż.: Christian Andersen
2023, 103 min.