16. Mastercard OFF CAMERA to blisko sto tytułów z czterdziestu krajów świata w ośmiu festiwalowych sekcjach, co da łącznie ponad dwieście projekcji. Czas zaprezentować pierwsze osiem filmów, które widzki i widzowie zobaczą w krakowskich kinach w ramach „Festiwalowych Hitów” i kolejnej sekcji – „Wszystko w rodzinie”. Już teraz warto przygotować się na filmową majówkę w Krakowie, która potrwa od 28 kwietnia do 7 maja 2023 roku.
Dobrze znana sekcja – nowości filmowe ze świata festiwali
„Festiwalowe Hity” to sekcja, w ramach której co roku na Mastercard OFF CAMERA pokazywane są produkcje najlepsze, najbardziej doceniane przez krytyków i najchętniej oglądane przez widzów na międzynarodowych imprezach filmowych. W Krakowie prezentowane są one zazwyczaj po raz pierwszy. Już teraz organizatorzy prezentują pierwsze cztery tytuły, które będzie można zobaczyć w festiwalowych kinach.
- „The Happiest Man in the World” cenionej macedońskiej reżyserki Teony Strugar Mitevskiej
- „America” o uciekającym przed przeszłością Elim, który po śmierci ojca decyduje się wrócić ze Stanów Zjednoczonych do swojej ojczyzny i zmierzyć z dawnymi upiorami.
- Historia dwunastoletniej „Dalvy”, która niczego nieświadoma, doświadcza ze strony ojca miłości wykraczającej poza zwykłe rodzicielskie uczucia.
- Japońska opowieść o ogromnym bólu, poczuciu winy i bezradności pt. „Love Life”, której bohaterem jest sześcioletni Keita, żyjący w patchworkowej rodzinie.
Dzisiejsza rodzina to coś więcej niż pokrewieństwo krwi
Poza pasmami, które co roku pojawiają się w programie Mastercard OFF CAMERA, w czasie Festiwalu zaprezentowane zostaną filmy w czterech nowych sekcjach. Są one przygotowywane na każdą kolejną edycję i stanowią komentarz do tego, co aktualnie dzieje się na świecie oraz jakie tematy poruszane są przez filmowców w różnych zakątkach globu.
W 2023 roku jedną z takich sekcji tematycznych jest „Wszystko w rodzinie”. Bierze ona na warsztat współczesne formacje rodzinne, które dziś nie są już oparte tylko na biologicznym pokrewieństwie. Pierwsze cztery filmy w ramach tej sekcji to:
- Komedia sytuacyjna i thriller w jednym, który obnaża kruchość relacji jugosławiańskiej rodziny z lat osiemdziesiątych XX wieku oraz historia tytułowego wujka z filmu „Uncle”.
- Nocna podróż trójki queerowych nastolatków, będących dla siebie „wybraną rodziną”, przez ulice Toronto prezentowana w „Soft”.
- Upadający biznes, duński piekarz i irańska sprzątaczka, czyli „The Cake Dynasty” – satyra na uprzywilejowaną rodzinę z zachodniego świata z przymrużeniem oka, autorstwa debiutującego reżysera Christiana Lollike.
- Francuska opowieść o z pozoru zadowolonej z życia Rachel, która w wieku czterdziestu lat dzięki romansowi z Alim i relacji z jego córką zaczyna doświadczać nieodkrytego dotąd instynktu macierzyńskiego w „Other People’s Children” uznanej francuskiej reżyserki – Rebeki Zlotowski.
W ramach tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA będzie można zobaczyć wymienione wyżej filmy i wiele innych produkcji z całego świata.
kontakt dla mediów
Michał Zalewski
rzecznik i pr manager Mastercard OFF CAMERA
tel.: 602 377 594
@: m.zalewski@offcamera.pl
Zapraszamy do zgłaszania chęci nagrywania setek oraz komentarzy z Dyrektorem Artystycznym Festiwalu Mastercard OFF CAMERA Grzegorzem Stępniakiem.
Szczegółowe informacje na temat poszczególnych filmów
The Happiest Man in the World
Główną bohaterką nowego filmu cenionej macedońskiej reżyserki Teony Strugar Mitevskiej jest mieszkająca w Sarajewie Asja. Radczyni prawna po czterdziestce, której do życiowego spełnienia brakuje prawdziwej miłości. Zachęcona przez matkę, daje się namówić na udział w tzw. szybkich randkach, organizowanych w jej rodzinnym mieście. Trafia tam na Zorana, z pozoru statecznego bankiera, skrywającego jednak prawdziwe powody, dla których znalazł się w tym miejscu. Między dwójką bohaterów rozpoczyna się pełna ambiwalencji miłosna gra, gdzie obok uczuć jest także miejsce na tajemnicę, bolesną przeszłość oraz niezabliźnione jeszcze rany. „To opowieść o kruchości życia, przypadkowych spotkaniach, które zbliżają agresora i ofiarę, niemożliwych połączeniach, miłości oraz związanym z nią absurdzie” – przekonywała reżyserka w jednym z wywiadów. Nie bez znaczenia pozostaje tu miejsce akcji, brutalistyczny hotel z lat 80., niemy świadek trudnej historii byłej Jugosławii.
Reżyseria: Teona Strugar Mitevska
Scenariusz: Teona Strugar Mitevska, Elma Tataragic
Zdjęcia: Virginie Saint-Martin
Obsada: Jelena Kordić Kuret, Adnan Omerović, Labina Mitevska, Ana Kostovska, Ksenija Marinković
Kraj: Macedonia Północna/Dania/Belgia/Słowenia/Chorwacja/Bośnia i Hercegowina
Rok produkcji: 2022
Czas: 100 min/kolor
Nagrody: EFF w Les Arcs – Nagroda Główna Jury, Nagroda Młodego Jury; MFF w Palm Springs – Wyróżnienie
America
Przed pięcioma laty, w ramach jednej z festiwalowych sekcji tematycznych pokazywaliśmy głośny film Ofira Raula Graizera „The Cakemaker”. Opowieść o niemieckim cukierniku, który jedzie do Jerozolimy, by odnaleźć rodzinę swojego zmarłego kochanka spodobała się nie tylko w Krakowie, ale i wielu innych miejscach, czego dowodem liczne festiwalowe laury. „America”, która znalazła się w programie tegorocznej edycji Mastercard OFF CAMERA, w dużej mierze kontynuuje tematyczne zainteresowania pochodzącego z Izraela reżysera. Bohaterem filmu jest mężczyzna imieniem Eli, pracujący na co dzień jako trener pływania w Chicago. Wiadomość o śmierci ojca sprawia, że decyduje się on wrócić, przynajmniej na jakiś czas, do swojej ojczyzny. Na miejscu odnawia kontakt z przyjacielem z dzieciństwa Yotamem, który wraz ze swoją narzeczoną Iris prowadzi w Izraelu kwiaciarnię. Ta, niewinna z pozoru okoliczność, uruchomi szereg zdarzeń, mających znaczący wpływ na dalszą przyszłość każdego z tej trójki, a jednocześnie udowodni Eliemu, że nie da się przez cały czas uciekać od przeszłości.
Reżyseria: Ofir Raul Graizer
Scenariusz: Ofir Raul Graizer
Zdjęcia: Omri Aloni
Muzyka: Dominique Charpentier
Obsada: Oshrat Ingadashet, Michael Moshonov, Ofri Biterman, Moni Moshonov, Irit Sheleg
Kraj: Izrael/Niemcy/Czechy
Rok produkcji: 2022
Czas: 127 min/kolor
Nagrody: MFF w Jerozolimie – Najlepsza aktorka (Oshrat Ingadashet); Miami Jewish Film Festival – Nagroda krytyki; Philadelphia Jewish Film Festival – Nagroda publiczności
Dalva
Jeden z większych przebojów ostatniego sezonu festiwalowego w centrum akcji stawia dwunastoletnią dziewczynkę. Mimo młodego wieku mieszkająca na co dzień z ojcem Dalva (znakomita rola Zeldy Samson) zachowuje się jak dorosła kobieta. Począwszy od sposobu ubierania się przez mocny makijaż po najdrobniejsze gesty. Wszystko to sprawia, że jest nieco wycofana i wyjątkowo trudno odnaleźć jej się w grupie rówieśniczej. Gdy pewnego dnia, z zupełnie niezrozumiałych dla siebie przyczyn, na skutek interwencji policji zostaje odseparowana od ojca, jej świat staje w miejscu. Dziewczynka zaczyna stopniowo poznawać zupełnie inną rzeczywistość, w czym wydatnie pomagają jej nastoletnia Samia oraz pracownik socjalny Jayden. Wraz z chwilą, gdy obdarza ich coraz większym zaufaniem, zaczyna zdawać sobie sprawę, że miłość, jaką darzył ją ojciec, mogła wykraczać poza zwykłe rodzicielskie uczucia. Doceniony m.in. w Cannes pełnometrażowy debiut Francuzki Emmanuelle Nicot mierzy się z wyjątkowo trudnym, niewygodnym tematem. Przyjmując perspektywę dziecięcego bohatera, reżyserka z dużą wrażliwością portretuje bezwarunkową miłość, jaką Dalva obdarza swego ojca. Konfrontacja dziecięcej niewinności z zepsuciem świata dorosłych daje w tym filmie porażający efekt.
Reżyseria: Emmanuelle Nicot
Scenariusz: Emmanuelle Nicot
Zdjęcia: Caroline Guimbal
Muzyka: Frederic Alvarez
Obsada: Zelda Samson, Alexis Manenti, Fanta Guirassy, Marię Denarnaud, Sandrine Blancke
Kraj: Francja/Belgia
Rok produkcji: 2022
Czas: 83 min/kolor
Nagrody: MFF w Cannes – Nagroda FIPRESCI, Nagroda Rising Star (Zelda Samson); MFF w Kairze – Najlepsza reżyserka, Najlepsza aktorka (Zelda Samson); MFF w Hongkongu – Najlepsza reżyserka, Najlepsza aktorka (Zelda Samson)
Love Life
Taeko wraz z mężem Jiro oraz sześcioletnim Keitą, synem kobiety z poprzedniego małżeństwa, wiodą spokojne, rodzinne życie. Tragedia z udziałem chłopca, do jakiej dochodzi pewnego dnia, na zawsze zachwieje równowagę w codziennej egzystencji bohaterów nowego filmu cenionego japońskiego reżysera Kȏjiego Fukady. Konsekwencją tych zdarzeń jest również powrót od dawna nieobecnego w życiu Taeko biologicznego ojca chłopca. Pochodzący z Korei mężczyzna nie dość, że nie może pogodzić się z tym, co się stało, sprawia wrażenie totalnie zagubionego w japońskim społeczeństwie. Wydarzenie, które stanowiłoby ogromną traumę dla każdego rodzica, paradoksalnie zbliża tych dwoje do siebie, pozwalając im na próbę zrozumienia głęboko skrywanych emocji. W swoim nowym filmie japoński reżyser obraca się wokół tematów znanych dobrze z jego dotychczasowej twórczości. Opowiada o ogromnym bólu, poczuciu winy, bezradności jako uniwersalnych ludzkich uczuciach, tworząc wstrząsający obraz o próbie życia w cieniu tragedii. Love Life zostaje z widzami na długo po projekcji, także za sprawą znakomitej, zniuansowanej kreacji Fumino Kimury.
Reżyseria: Kȏji Fukada
Scenariusz: Kȏji Fukada
Zdjęcia: Hideo Yamamoto
Muzyka: Olivier Goinard
Obsada: Fumino Kimura, Kento Nagayama, Tetta Shimada, Atom Sunada, Hirona Yamazaki
Kraj: Japonia/Francja
Rok produkcji: 2022
Czas: 123 min/kolor
The Uncle
Akcja debiutanckiego filmu Davida Kapaca i Andrija Mardesicia rozgrywa się w Jugosławii w latach osiemdziesiątych. Rodzice i ich jedyny, dorosły już prawie syn zajmują się przygotowaniami do kolacji wigilijnej. Z niecierpliwością i utęsknieniem wypatrując tytułowego stryja, przybysza z „lepszego, zachodniego świata”. Bohater parkuje swojego luksusowego jak na tamte czasy mercedesa pod domem, objawiając się oczekującej na niego rodzinie niczym prawdziwy “król życia”. A jego wizyta uruchamia ciąg absurdalnych i nieprzewidywalnych zdarzeń, jakie bezlitośnie obnażają kruchość relacji i hipokryzję świata przedstawionego. Reżyserzy wykorzystują konwencje thrillera i komedii sytuacyjnej po to, żeby ukazać potencjalną toksyczność rodzinnych koligacji. Przy tym umiejętnie budują atmosferę zagrożenia i opresji, a ich film przywodzi na myśl dobrze znaną polskim widzom estetykę Michaela Hanekego. Podkreśloną przez intensywne i momentami celowo przerysowane role czwórki głównych aktorów.
Reżyseria: David Kapac, Andrija Mardešić
Scenariusz: David Kapac, Andrija Mardešić
Zdjęcia: Milos Jaćimović
Muzyka: Miro Manojlović
Obsada: Predrag Miki Manojlović, Ivana Roščić, Goran Bogdan, Roko Sikavica, Kaja Šišmanović
Kraj: Chorwacja/Serbia
Rok produkcji: 2022
Czas: 104 min/kolor
Nagrody: MFF w Karlowych Warach – Wyróżnienie Jury (Konkurs Proxima); MFF w Puli – Najlepszy scenariusz, Najlepsze kostiumy
Soft
W pełnometrażowym debiucie kanadyjskiego twórcy Josepha Amenty trójka queerowych nastoletnich bohaterów spędza letnie wakacje, przemierzając ulice Toronto i zgłębiając nocne atrakcje miasta. Julien (Matteus Lunot) uciekł z domu, a teraz zajmuje się nim trans kobieta – Dawn (Miyoko Anderson), która wprowadza go w meandry nienormatywnego życia, stając się dla niego figurą matki. Razem ze swoimi przyjaciółmi bohater jest zdeterminowany, żeby zostać wpuszczonym do jednego z miejscowych gay barów. Otis (Harlow Joy), nieco zapatrzony w niego, towarzyszy mu wiernie w kolejnych przygodach. Podczas gdy młoda trans dziewczyna Tony (Zion Matheson) optymistycznie spogląda w niepewną dla wszystkich trojga przyszłość. Amenta portretuje swoich młodych bohaterów, którzy są dla siebie nawzajem wsparciem, nawet w najtrudniejszych momentach związanych z ich queerowym dorastaniem. Pokazując sieć zależności i relacji, jakie można by określić terminem “wybranej rodziny”, Soft daje unikalny wgląd w życie młodych społeczności LGBTQIA, dla których często to jedyny sposób na przetrwanie.
Reżyseria: Joseph Amenta
Scenariusz: Joseph Amenta
Zdjęcia: Liam Higgins
Muzyka: Casey Manierka-Quaile, Sky Vemanei
Obsada: Matteus Lunot, Harlow Joy, Zion Matheson, Miyoko Anderson, Krista Morin
Kraj: Kanada
Rok produkcji: 2022
Czas: 87 min/kolor
Nagrody: Chilliwack FF – Nagroda Jury
The Cake Dynasty
Niels, starzejący się piekarz i właściciel lokalnego biznesu, jest w trakcie poważnego życiowego kryzysu. Nic nie idzie po jego myśli: piekarnia znajduje się na granicy bankructwa, trudno mu nadążyć za zmieniającymi się czasami i trendami, a jego własna rodzina doprowadza go do szaleństwa niemal na każdym kroku. W dodatku nie udaje mu się nawet próba samobójcza. Podczas gdy jego żona wraz z córką i jej narzeczonym usiłują zmodernizować interes, wprowadzając dietetyczne wypieki, mężczyzna rozpoczyna relację z irańską sprzątaczką, zafascynowany jej cukierniczymi zdolnościami. W jej słodkich ciasteczkach upatrując wybawienia dla piekarni, jak i samego siebie. Debiutujący reżyser Christian Lollike ubiera w komediową, prześmiewczą formę całkiem poważnie brzmiące tematy w rodzaju: rodzinnych zależności, kulturowych różnic i współczesnej obsesji zdrowego odżywiania. A jego ostra pozornie satyra na pewną dość uprzywilejowaną rodzinę niespodziewanie odsłania spore pokłady sympatii i zrozumienia dla pogubionych postaci.
Reżyseria: Christian Lollike
Scenariusz: Sigrid Johannesen, Christian Lollike
Zdjęcia: Manuel Alberto Claro
Muzyka: Karen Krogshøj, Jonas Struck
Obsada: Nicolas Bro, Bahar Pars, Tina Gylling, Emma Sested Høeg, Andreas Jebro
Kraj: Dania
Rok produkcji: 2022
Czas: 109 min/kolor
Other People’s Children
Główna bohaterka Rachel (rewelacyjna, jak zwykle, Virginie Efira) jest czterdziestoletnią nauczycielką angielskiego w miejscowym liceum. Na pierwszy rzut oka wydaje się być w zupełności zadowolona ze swojego życia, wyznaczanego przez spotkania z siostrą, pomaganie starzejącemu się ojcu i lekcje gry na gitarze. Wszystko jednak zmienia się, kiedy rozpoczyna romans z Alim – mężczyzną w średnim wieku i ojcem czteroletniej Leili. Kobieta coraz częściej zaczyna zajmować się dziewczynką. A wspólne spacery, wieczory i zabawy niespodziewanie dla niej samej uświadamiają jej, że być może jej instynkt macierzyński jest silniejszy, niż do tej pory sądziła. Pokazywany w Konkursie Głównym ubiegłorocznego festiwalu w Wenecji nowy film Rebeki Zlotowski jest, jak mówi sama reżyserka, wyjątkowo osobisty. Nie tylko bowiem ukazuje wątpliwości i macierzyńskie dylematy kobiety w średnim wieku, ale z tej marginalizowanej przez kino bohaterki czyni centralną postać. Dodatkowo uświadamiając widzom nie tyle nawet potencjalne niebezpieczeństwa tzw. rodzin patchworkowych, ale przede wszystkim tworząc pełen empatii oraz zrozumienia portret dojrzałej i świadomej swych potrzeb postaci.
Reżyseria: Rebecca Zlotowski
Scenariusz: Rebecca Zlotowski
Zdjęcia: George Lechaptois
Muzyka: Robin Coudert
Obsada: Virginie Efira, Roschdy Zem, Chiara Mastroianni, Callie Ferreira-Goncalves, Yamée Couture
Kraj: Francja
Rok produkcji: 2022
Czas: 103 min/kolor
Nagrody: EFF w Sewilli – Najlepszy montaż