International Festival
of Independent Cinema

26.04 – 05.05.2024, Kraków

Sekcje

Na granicy

Granice to ostatnimi czasy gorący temat. Zwłaszcza w wymiarze geopolitycznym, przyglądając się coraz bardziej przerażającej rzeczywistości, jaka nas otacza. Wyniszczająca wojna w Ukrainie, brutalny konflikt zbrojny w Izraelu, globalny kryzys uchodźczy czy postępujące zmiany klimatyczne. To wydarzenia, którymi żyje dzisiaj cały świat, analizując przyczyny, jakie do nich doprowadziły. Status quo zostało zachwiane, a granice, w bardzo różnym wymiarze, przekroczone. Pozostaje niepokój i obawa o to, co będzie dalej.

zobacz filmy sekcji

Czarne owce

Nie trzeba już wcale jechać do Kalifornii, by zostać dziwakiem i spokojnie żyć jako czarna owca, jak śpiewa w jednym ze swych numerów Lana Del Rey. Choć owszem, słoneczny stan co najmniej od lat sześćdziesiątych kojarzony jest jako mekka dla wszelkiej maści odmieńców. Wystarczy jednak dobrze rozejrzeć się dookoła, żeby stwierdzić, że we współczesnym krajobrazie kulturowym pełno jest różnego typu freaków, którzy na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat stali się ulubionymi postaciami i bohaterami różnych produkcji.

zobacz filmy sekcji

Girl Power!

Dziewczyny i dziewczynki fascynują twórców i to nie tylko filmowych, od dawna. Wystarczy wspomnieć słynną Lolitę Nabokova, której rozkwitającą seksualność jest przedmiotem męskiej fascynacji głównego bohatera, ale i samego autora, żeby uświadomić sobie, że figura dziewczynki z jednej strony uosabia beztroskę, zabawę i tożsamościową płynność. Z drugiej – skrywa mroczny, niebezpieczny i pełen mniej albo bardziej wypowiedzianego pożądania potencjał. Wynikający głównie z patriarchalnie ukształtowanych przekonań i tendencji do fetyszyzowania dziewczynek.

zobacz filmy sekcji

W słusznej sprawie

Problematyka wokół zbrodni i przestępstw niezmiennie, od dobrych kilkudziesięciu lat stanowi jeden z ulubionych tematów kinowych i nie tylko widzów na całym świecie. Świadczy o tym chociażby popularność seriali i podcastów spod znaku „true crime”, dosłownie pożeranych przez odbiorców. Nic w tym dziwnego, wszak mało co trzyma w napięciu tak bardzo, jak sprawnie skonstruowana i opowiedziana kryminalna intryga. Konwencje dramatów sądowych i tych opowiadających o pogrywaniu z systemem prawnym chętnie i umiejętnie przepisują ostatnio także twórczynie oraz twórcy kina artystycznego. Co pokazuje Złota Palma na ostatnim festiwalu w Cannes dla Justine Triet i jej kunsztownej wariacji na ten gatunek – „Anatomy of a Fall”.

zobacz filmy sekcji