Sekcje
Na granicy
Granice to ostatnimi czasy gorący temat. Zwłaszcza w wymiarze geopolitycznym, przyglądając się coraz bardziej przerażającej rzeczywistości, jaka nas otacza. Wyniszczająca wojna w Ukrainie, brutalny konflikt zbrojny w Izraelu, globalny kryzys uchodźczy czy postępujące zmiany klimatyczne. To wydarzenia, którymi żyje dzisiaj cały świat, analizując przyczyny, jakie do nich doprowadziły. Status quo zostało zachwiane, a granice, w bardzo różnym wymiarze, przekroczone. Pozostaje niepokój i obawa o to, co będzie dalej.
Czarne owce
Nie trzeba już wcale jechać do Kalifornii, by zostać dziwakiem i spokojnie żyć jako czarna owca, jak śpiewa w jednym ze swych numerów Lana Del Rey. Choć owszem, słoneczny stan co najmniej od lat sześćdziesiątych kojarzony jest jako mekka dla wszelkiej maści odmieńców. Wystarczy jednak dobrze rozejrzeć się dookoła, żeby stwierdzić, że we współczesnym krajobrazie kulturowym pełno jest różnego typu freaków, którzy na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat stali się ulubionymi postaciami i bohaterami różnych produkcji.
Girl Power!
Dziewczyny i dziewczynki fascynują twórców i to nie tylko filmowych, od dawna. Wystarczy wspomnieć słynną Lolitę Nabokova, której rozkwitającą seksualność jest przedmiotem męskiej fascynacji głównego bohatera, ale i samego autora, żeby uświadomić sobie, że figura dziewczynki z jednej strony uosabia beztroskę, zabawę i tożsamościową płynność. Z drugiej – skrywa mroczny, niebezpieczny i pełen mniej albo bardziej wypowiedzianego pożądania potencjał. Wynikający głównie z patriarchalnie ukształtowanych przekonań i tendencji do fetyszyzowania dziewczynek.
W słusznej sprawie
Problematyka wokół zbrodni i przestępstw niezmiennie, od dobrych kilkudziesięciu lat stanowi jeden z ulubionych tematów kinowych i nie tylko widzów na całym świecie. Świadczy o tym chociażby popularność seriali i podcastów spod znaku „true crime”, dosłownie pożeranych przez odbiorców. Nic w tym dziwnego, wszak mało co trzyma w napięciu tak bardzo, jak sprawnie skonstruowana i opowiedziana kryminalna intryga. Konwencje dramatów sądowych i tych opowiadających o pogrywaniu z systemem prawnym chętnie i umiejętnie przepisują ostatnio także twórczynie oraz twórcy kina artystycznego. Co pokazuje Złota Palma na ostatnim festiwalu w Cannes dla Justine Triet i jej kunsztownej wariacji na ten gatunek – „Anatomy of a Fall”.
Festiwalowe Hity
W tej sekcji zobaczymy najnowsze filmy uznanych reżyserów, a także produkcje początkujących filmowców, którzy zwrócili na siebie uwagę widzów i krytyków na całym świecie. Docenione przez naszych programerów filmy często łączą w sobie potencjał komercyjny z niezależnym, twórczym duchem i niepokorną naturą.
Amerykańscy Niezależni
Kino amerykańskie zawsze bardzo mocno stawiało na historie. Pobudzające wyobraźnię, odważne, a przede wszystkim różnorodne. Czasem z przymrużeniem oka, kiedy indziej nieco poważniej portretują one bohaterów uwikłanych w rozmaite pułapki, blaski i cienie życia za oceanem. Choć rzeczywistość protagonistów zmienia się równie dynamicznie jak amerykański krajobraz, nie cofną się ani o krok, by spełniać marzenia, przekraczać granice i pozostać sobą.
Konkurs Główny „Wytyczanie Drogi”
Międzynarodowy konkurs o Krakowską Nagrodę Filmową Andrzeja Wajdy to główna sekcja festiwalu Mastercard OFF CAMERA Festiwalowa publiczność jako pierwsza w Polsce zobaczy debiuty i drugie filmy twórców, o których obecnie dyskutuje się na świecie; filmy, które wywołały zachwyt widzów na największych imprezach filmowych, z festiwalami w Toronto, Locarno, Rotterdamie czy Sundance na czele.
Konkurs Polskich Filmów Fabularnych
W Konkursie Polskich Filmów Fabularnych prezentujemy to, co w rodzimej kinematografii ostatniego roku jest naszym zdaniem najciekawsze, najbardziej oryginalne i jednocześnie uniwersalne. Dziesięć fabuł walczyć będzie o Nagrodę Dominiki Kulczyk & dFlights w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych w wysokości 100 000 złotych.
Kino na placu Szczepańskim
Zapraszamy na plac Szczepański! W nietypowych dla filmowych pokazów warunkach kinomaniacy zobaczą ekranowe hity, które – choć dobrze nam znane – nigdy się nie starzeją, a tym bardziej nie nudzą.
Kino przy Galerii Krakowskiej
Galeria Krakowska i znajdujący się tuż obok Dworzec Główny to miejsca, przez które codziennie przechodzą tysiące ludzi. To zatem idealna przestrzeń, by uczynić z niej kolejny przystanek dla festiwalowego kina plenerowego.
Kino w Ogrodzie Botanicznym
Natura otwiera się na kino. Ten nowy plenerowy punkt na mapie festiwalu pozwoli doświadczać filmowych wrażeń w wyjątkowym, pełnym zieleni otoczeniu, jakie zapewnia Ogród Botaniczny Uniwersytetu Jagiellońskiego.