International Festival
of Independent Cinema

26.04 – 05.05.2024, Kraków

Odkrywamy Oscary vol. 3: Najlepszy Film Międzynarodowy

Jeśli chodzi o filmy nominowane w wyżej wymienionej kategorii, polska publiczność nie ma w tym roku szczęścia. Nie dość, że do finałowej piątki nie załapali się „Chłopi”, to na dodatek, jak dotąd, mogliśmy zobaczyć tylko jeden z poniższych tytułów – i to nie w kinie, a na Netflixie. Tym bardziej czujemy się w obowiązku przybliżyć Wam filmy walczące o statuetkę w kategorii Najlepszy Film Międzynarodowy, czytajcie!*

#„Śnieżne bractwo”, reż. J.A. Bayona

Hiszpański twórca to specjalista od filmów grozy. Jego najsłynniejszym horrorem pozostaje „Sierociniec” (2007). W swojej filmografii ma też opowieść fantasy dla nieco młodszych widzów – „Siedem minut po północy” („A Monster Calls”, 2016), kilka odcinków serialu „Dom grozy” („Penny Dreadful”, 2014) oraz ostatnio także „Władcy Pierścieni: Pierścienie Władzy” (2022). Do nominowanego „Śnieżnego bractwa” najbliżej pewnie jest jednak produkcji „Niemożliwe” (2012) z udziałem Naomi Watts i Evana McGregora – bo to film katastroficzny pełną gębą.

O czym opowiada zatem najnowszy film J.A. Bayony? To oparty na prawdziwej historii dramat na podstawie książki Pabla Vierciego. 13 października 1972 roku urugwajski samolot rozbił się w Andach, na granicy między Chile a Argentyną. Pasażerowie, którzy przeżyli katastrofę, znaleźli się w tragicznym położeniu – i to dosłownie, bo przebywali na wysokości 3000 m.n.p.m. Burze śnieżne, ekstremalnie niska temperatura, kończące się zapasy żywności, śmierć współtowarzyszy – na to wszystko zostali wystawieni ci, którzy próbowali przetrwać. Szokujący, drastyczny, głęboko naturalistyczny obraz walki o życie w bezlitosnych górach. „Śnieżne bractwo” otrzymało również nominację w kategorii Najlepsza Charakteryzacja i Fryzury.

Film dostępny na platformie Netflix.

#„Strefa interesów”, reż. Jonathan Glazer

Najbardziej uznane dzieło Jonathana Glazera to z pewnością „Pod skórą” (2013) – luźna adaptacja powieści Michela Fabera z Scarlett Johansson w roli bezimiennej kosmitki, polującej na ziemskich mężczyzn. Obraz trafił nawet na listę 100 najlepszych filmów XXI wieku, opublikowaną w 2016 roku przez BBC.

Tym razem Brytyjczyk uderza w jak najbardziej realne tony i na warsztat bierze tematykę wojenną. Bohaterami „Strefy interesów” są komendant obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau Rudolf Höss (Christian Friedel) oraz jego żona Hedwiga. Próbują oni ułożyć sobie rodzinne życie w domu z ogrodem, który znajduje się tuż obok obozu. W roli Hedwigi Höss zobaczymy Sandrę Hüller, dla której to drugi (poza „Anatomią upadku”, reż. Justine Triet) film wśród tegorocznych nominowanych w głównej kategorii, w jakim zagrała. Produkcja została już doceniona na Festiwalu w Cannes, gdzie zdobyła Grand Prix oraz Nagrodę FIPRESCI. Glazer ma szansę odebrać Oscara jako Najlepszy Reżyser, a sama „Strefa interesów” jest nominowana także w następujących kategoriach: Najlepszy Film, Najlepszy Scenariusz Adaptowany oraz Najlepszy Dźwięk.

data polskiej premiery: 8 marca

#„Pokój nauczycielski”, reż. Ilker Çatak

Ilker Çatak, dla którego rodzinnym miastem jest Berlin, znalazł się w wyjątkowej sytuacji – mianowicie Niemcy w tym roku bronią Oskara! W 2023 wszak Złotym Rycerzem w kategorii Najlepszy Film Międzynarodowy nagrodzono „Na zachodzie bez zmian” Edwarda Bergera. Kino Çataka oferuje widzom coś zgoła innego niż krajobraz wojenny. Niemiecki twórca woli opowiadać kameralne historie i przyglądać się relacjom międzyludzkim, także tym panującym w rodzinach. Dowiódł tego choćby w „Tam gdzie jestesmy” (2014), dramacie kobiety, która w wyniku uzależnienia od heroiny straciła prawa do wychowywania córki i teraz próbuje odbudować z nią więź, czy w „Zgodnym oświadczeniu stron” (2019), gdzie dwójka ludzi decyduje się na zawarcie pozorowanego małżeństwa.

W „Pokoju nauczycielskim” mamy zaś historię jakich zapewne (zwłaszcza w szkołach) wiele – chodzi o pochopne osądzenie i jego brzemienne skutki. Jeden z uczniów jest podejrzany o kradzież. Nauczycielka matematyki (Leonie Benesch) powątpiewa jednak w jego winę i rozpoczyna swoje prywatne śledztwo w sprawie. Inspirujący, stawiający trudne pytania film, który doceniono na ubiegłorocznym Berlinale.

data polskiej premiery: 15 marca

#„Perfect Days”, reż. Wim Wenders

Wima Wendersa nikomu chyba przedstawiać nie trzeba. Pochodzący z Düsseldorfu jeden z najbardziej znanych i (uznanych też) współczesnych reżyserów to drugi Niemiec w tym zestawieniu. Warto w tym miejscu jednak podkreślić, że “Perfect Days” to japoński kandydat do Oscara. Dla Wendersa to już czwarta nominacja od Akademii Filmowej. Poprzednie otrzymał za takie dzieła jak: „Buena Vista Social Club” (1999), „Pina” (2011) i „Sól ziemi” (2014). Jak można zauważyć, nominacja dla „Perfect Days” jest pierwszą w kategorii innej niż Najlepszy Pełnometrażowy Film Dokumentalny.

Bohaterem filmu jest Hirayama (Kōji Yakusho), który pracuje w Tokio jako czyściciel toalet. Mimo że prowadzi bardzo proste życie, jest z niego zadowolony. W chwilach wolnych od codziennej prozy życia lubi słuchać muzyki, czytać książki i fotografować drzewa. Warto podkreślić, że ów kameralny filmowy portret zdobył dwie nagrody w Cannes – od Jury Ekumenicznego oraz dla Najlepszego Aktora (Yakusho).

data polskiej premiery: 10 maja

#„Ja, kapitan”, reż. Matteo Garrone

Urodzony w Rzymie reżyser ma w swoim dorobku głośną, neorealistyczną „Gomorrę” (2008) – adaptację książki Roberta Saviano, odkrywającej mroczne tajemnice neapolitańskiej mafii. Poetyka jego filmów jest jednak zazwyczaj zgoła inna, bo mocno baśniowa. Dość wspomnieć o „Dogmanie” (2018), wzruszającej historii psiego fryzjera, osobistej interpretacji „Pinokia” (2019) czy wreszcie niezwykłym „Pentameronie” (2015) z Salmą Hayek w roli wyniosłej królowej.

Najnowsze dzieło Matteo Garrone wydaje się łączyć te dwie strategie artystyczne. Jest także pierwszym, jakie Włoch zrealizował poza granicami swojej ojczyzny. Jego bohaterami są współcześni emigranci, których Garrone przyrównuje do spadkobierców homeryckiej „Odysei”. „Ja, kapitan” to zatem historia dwóch młodych mężczyzn, którzy przenoszą się z Dakaru (stolicy Senegalu) do Europy. Seydou (Seydou Sarr) i jego kuzyn Moussa (Moustapha Fall) marzą o karierze raperów. Grając na imprezach, zbierają pieniądze na podróż życia, podczas której zamierzają zrealizować swoje muzyczne plany. Film został obsypany nagrodami na ubiegłorocznym MFF w Wenecji.

data polskiej premiery: ? (nieznana)

Ceremonia wręczenia Oscarów odbędzie się 10 marca 2024 r.

* Kolejność tytułów według dat polskich premier.

Monika Żelazko

fot. materiały promocyjne „Pokój nauczycielski”