Znany, rozchwytywany projektant właśnie znalazł się na szczycie swojej kariery. Podczas przygotowań do pokazu dowiaduje się o śmierci swojego ojca i jedzie na pogrzeb do rodzinnego miasta. Choć ta historia brzmi, jak jedna z wielu znanych nam, nic tu nie jest takie, jakie się wydaje.
Początkowa sekwencja filmu raczy widza spektakularnymi kadrami z pokazu modu. Modelki w synchronicznym ruchu przemierzają wybieg. Jednak nie należy dać się zwieść, bo to nie będzie film o modzie. Po błyskotliwym oraz wielokrotnie nagradzanym fabularnym debiucie „Jeszcze nie koniec” (2017) francuski reżyser Xavier Legrand buduje pełną napięcia opowieść, która ma w sobie coś z mrocznego dramatu, ale i psychologicznego horroru.
Trzydziestoletni Ellias Barnès to człowiek sukcesu. Pnie się po drabinie kariery, obejmując ważne stanowisko w czołowym paryskim domu mody. Gdyby była to opowieść o talencie i ambicji na miarę „Saint Laurent” (2014), to bohater skończyłby z tytułem modowego geniusza. Jednak zamiast triumfu, Ellias mierzy się z bólem w klatce piersiowej. A potem przyjeżdża policja.
Gdy bohater wraca do rodzinnego miasta na pogrzeb swojego ojca, odzywają się w nim zepchnięte głęboko do podświadomości nieprzepracowane traumy. Reżyser sprytnie gra z widzem zestawiając ze sobą wiele sprzecznych elementów. Przez krótki czas, zanim w filmie dojdzie do przerażającego objawienia, widzowie mogą nawet założyć, że Ellias zbyt surowo ocenia swojego ojca, a rzeczywistość nie jest taka, jaką chce zaprezentować nam reżyser.
Film porusza tematy toksycznych rodzinnych relacji oraz dziedzictwa, jakim możemy być w ich efekcie obciążeni. Zastanawia się, do jakiego stopnia one nas kształtują i czy w ogóle jesteśmy w stanie się od nich uwolnić. Tytuł „Następca” nie odnosi się do modowego dziedzictwa, lecz do podobieństwa czynów, które nierozerwalnie połączą ze sobą ojca i syna już po śmierci tego pierwszego.
„The Successor” w reżyserii Xaviera Legranda do obejrzenia w ramach sekcji W Słusznej Sprawie festiwalu Mastercard OFF CAMERA 2024:
- 02/05/2024 18:00 – Kino Pod Baranami – Sala Niebieska
Aleksandra Bitel