International Festival
of Independent Cinema

25.04 – 4.05.2025, Kraków

16. MASTERCARD OFF CAMERA

Data: 28 kwietnia –  7 maja 2023 roku

Podczas wyjątkowej gali otwarcia 16. edycji Mastercard OFF CAMERA odbyła się projekcja filmu „Dominion” w reżyserii Stevena Bersnteina, ze specjalnym udziałem Johna Malkovicha. Odebrał on nagrodę „Pod prąd” i odcisnął swoje dłonie, które odwiedzający Kraków będą mogli zobaczyć w krakowskiej Alei Gwiazd. Krakowska Nagroda Filmowa Andrzeja Wajdy za najlepszy film w Konkursie Głównym „Wytyczanie Drogi” trafiła do „Do you love me?”, w reżyserii Tonyi Noyabrovej. Z kolei najlepszym filmem w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych został film „Tata”, a producent Marcin Wierzchowski i reżyserka Anna Maliszewska odebrali nagrodę w postaci 100 tysięcy złotych uhonorowaną przez Dominikę Kulczyk i dFlights.

Podczas festiwalu przyznano najważniejsze nagrody na scenie kina niezależnego. Poza dwoma głównymi konkursami przyznano również nagrody dla Najlepszej Aktorki, Aktora oraz Mastercard Rising Star – za debiut. O wszystkich wspomnianych laurach decydowały dwa gremia jurorskie złożone z wybitnych międzynarodowych twórców i ekspertów. Swojego faworyta wybrali również widzowie.

Poniżej lista wszystkich nagrodzonych:

  • Krakowska Nagroda Filmowa – „Do you love me?” w reżyserii Tonyi Noyabrovej.
  • Konkurs Polskich Filmów Fabularnych – „Tata”, reż. Anna Maliszewska.
  • Nagroda Publiczności – „Kobieta na dachu”, reż. Anna Jadowska.
  • Nagroda Female Voice – Klaudia Śmieja-Rostworowska, producentka, „Silent Twins”.
  • Nagroda FIPRESCI – „Chleb i sól” Damiana Kocura.
  • Nagroda dla najlepszej aktorki konkursu Polskich Filmów Fabularnych – Dorota Pomykała za rolę w filmie „Kobieta na dachu”.
  • Nagroda dla najlepszego aktora konkursu Polskich Filmów Fabularnych – Eryk Lubos za rolę w firmie „Tata”.
  • MASTERCARD RISING STAR – Sonia Szyc za rolę w filmie „Miało cię nie być”
  • NAGRODA KIPA – Jakub Mróz za produkcję filmu fabularnego pt. „Słoń”. Wyróżnienie otrzymali Anna Mazerant i Łukasz Kowalski za produkcję filmu dokumentalnego „Lombard”.

Poza projekcjami filmowymi Festiwal Mastercard OFF CAMERA w swoim programie oferował liczne wydarzenia kulturalne oraz te związane stricte z branżą filmową. Wśród oferty Festiwalu ponownie znalazły się spotkania pod szyldem PRO INDUSTRY by Digital Domain. Podczas paneli dyskusyjnych, warsztatów i spotkań koprodukcyjnych uczestnicy dzielili się doświadczeniami z realizacji filmów oraz rozwijali swoje pomysły w doborowym towarzystwie. W ramach Festiwalu miał miejsce jak przy każdej edycji konkurs na najlepszy amatorski scenariusz – SCRIPT PRO.

Klubem festiwalowym było Hevre przy ul. Beera Meiselsa 18 w Krakowie, które poza byciem regularnym „OFF Spotem”, zorganizowało również dwie imprezy DJ-skie pod szyldem OFF CAMERA. 28 kwietnia uczestników rozgrzewali Kaj’t oraz poosh-keen, a tydzień później Kuba Karaś wraz z Kfjatkiem.

Poniżej lista wszystkich filmów, które mogliśmy obejrzeć w ramach Festiwalu Mastercard OFF CAMERA w 2023 roku.

Konkurs Główny „Wytyczanie Drogi” o Krakowską Nagrodę Filmową (najlepszy pierwszy lub drugi film) w wysokości 25 tys. USD:

  • „A Room of My Own”, reż. Ioseb „Soso” Bliadze (Gruzja)
  • „Banger.”, reż. Adam Sedlák (Czechy)
  • „Chleb i sól”, reż. Damian Kocur (Polska)
  • „Delegation”, reż. Asaf Saban (Izrael/Polska/Niemcy)
  • „Do You Love Me?”, reż. Tonya Noyabrova (Ukraina/Szwecja)
  • „Medusa Deluxe”, reż. Thomas Hardiman (Wielka Brytania)
  • „Motherhood”, reż. Pilar Palomero (Hiszpania)
  • „Spare Keys”, reż. Jeanne Aslan, Paul Saintillan (Francja)
  • „Storm”, reż. Erika Calmeyer (Norwegia)
  • „The Great Silence”, reż. Katrine Brocks (Dania)

Konkurs Polskich Filmów Fabularnych o nagrodę w wysokości 100 000 PLN:

  • „Apokawixa”, reż. Xawery Żuławski (Polska)
  • „Hela”, reż. Anna Kasperska (Polska)
  • „Kobieta na dachu”, reż. Anna Jadowska (Polska)
  • „Miało cię nie być”, reż. Jakub Michalczuk (Polska)
  • „Niebezpieczni dżentelmeni”, reż. Maciej Kowalski (Polska)
  • „Norwegian Dream”, reż. Leiv Devold (Norwegia/Polska/Niemcy)
  • „Silent Twins”, reż. Agnieszka Smoczyńska (Polska/Wielka Brytania/USA)
  • „Strzępy”, reż. Beata Dzianowicz (Polska)
  • „Tata”, reż. Anna Maliszewska (Polska/Ukraina)
  • „Wyrwa”, reż. Bartosz Konopka (Polska)

Filmy z sekcji „Festiwalowe hity”:

  • „America” reż. Ofir Raul Graizer (Izrael/Niemcy/Czechy)
  • „Chłopiec z niebios” reż. Tarik Saleh. (Szwecja/Francja/Finlandia/Dania)
  • „Dalva” reż. Emmanuelle Nicot (Francja/Belgia)
  • „Dry” reż. Paolo Virzì (Włochy)
  • „Gorączka śródziemnomorska” reż. Maha Haj (Niemcy/Francja/Cypr/Palestyna/Katar)
  • „Love Life” reż. Kȏji Fukada (Japonia/Francja)
  • „Mascotte” reż. Remy van Heugten (Holandia)
  • „More Than Ever” reż. Emily Atef, (Francja/Niemcy/Luksemburg/Norwegia)
  • „The Happiest Man in the World” reż. Teona Strugar Mitevska (Macedonia Północna/Dania/Belgia/Słowenia/Chorwacja/Bośnia i Hercegowina)
  • „Upon Entry” reż. Alejandro Rojas, Juan Sebastián Vasquez (Hiszpania)

Filmy z sekcji „Amerykańscy niezależni”:

  • „I Like Movies” reż. Chandler Levack
  • „Safe Space” reż. Stefan Kubicki
  • „The Cathedral” reż. Ricky D’Ambrose
  • „The Integrity of Joseph Chambers” reż. Robert Machoian
  • „ Aliens Abducted My Parents and Now I Feel Kinda Left Out” reż. Jake Van Wagoner
  • „When You Finish Saving The World” reż. Jesse Eisenberg

Filmy z sekcji „Wszystko w rodzinie”:

  • „The Cake Dynasty”, reż. Christian Lollike (Dania)
  • „Drifter”, reż. Hannes Hirsch (Niemcy)
  • „For My Country”, reż. Rachid Hami, Ollivier Pourriol (Francja/Tajwan)
  • „Harka”, reż. Lotfy Nathan (Francja/Tunezja/Luksemburg/Belgia/Niemcy/USA)
  • „Other People’s Children”, reż. Rebecca Zlotowski (Francja)
  • „Soft”, reż. Joseph Amenta (Kanada)
  • „Uncle”, reż. David Kapac, Andrija Mardešić (Chorwacja/Serbia)
  • „Winter Boy”, reż. Christophe Honoré (Francja)

Filmy z sekcji „Herstorie”:

  • „Amanda”, reż. Carolina Cavalli (Włochy)
  • „Blaze”, reż. Del Kathryn Barton (Australia)
  • „Daughter of Rage”, reż. Laura Baumeister de Montis (Nikaragua/Meksyk/Holandia/Niemcy/Francja/Norwegia)
  • „Jak tam Katia?”, reż. Christina Tynkevych (Ukraina)
  • „Nezouh”, reż. Soudade Kaadan (Syria/UK/Francja)
  • „Rodeo”, reż. Lola Quivoron (Francja)

Filmy z sekcji „Techno Party”:

  • „Excess Will Save Us”, reż. Morgane Dziurla-Petit (Szwecja)
  • „Follower”, reż. Harshad Nalawade (Indie)
  • „Perfect Boyfriend”, reż. Kaori Kinoshita, Alain Della Negra (Francja)
  • „Plan 75”, reż. Chie Hayakawa (Japonia/Francja/Filipiny/Katar)
  • „Yang”, reż. Kogonada (USA)

Filmy z sekcji „Ahoj, przygodo”:

  • „Day of the Tiger”, reż. Andrei Tănase (Rumunia)
  • „Falcon Lake”, reż. Charlotte Le Bon (Kanada)
  • „Forever Young”, reż. Valeria Bruni Tedeschi (Francja/Włochy)
  • „Królowie świata”, reż. Laura Mora Ortega (Kolumbia/Luksemburg/Francja/Meksyk/Norwegia)
  • „A Tale of Shemroon”, reż. Emad Aleebrahim Dehkordi (Francja/Niemcy/Włochy/Iran)
  • „War Pony”, reż. Gina Gammell, Riley Keough (USA/UK)

Pokazy specjalne:

  • „Bez znieczulenia”, reż. Andrzej Wajda
  • „Całkowite zaćmienie”, reż. Agnieszka Holland
  • „Dominion”, reż. Steven Bernstein
  • „Ghost World”, reż. Terry Zwigoff
  • „Pacarette”, reż. Allan Deberton
Skip to content
Zezwól na powiadomienia OK Nie, dziękuję