15. MASTERCARD OFF CAMERA
Data: 29 kwietnia – 8 maja 2022 roku
Filmem otwarcia 15. edycji Mastercard OFF CAMERA był „Infinite Storm” Małgorzaty Szumowskiej oraz Michała Englerta. Krakowska Nagroda Filmowa Andrzeja Wajdy za najlepszy film trafiła do Marianne Blicher za film „Miss Viborg”, zaś najlepszym filmem w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych zostały „Piosenki o miłości” w reżyserii Tomasza Habowskiego.
Gala otwarcia 15. Mastercard OFF CAMERA odbyła się w Kinie Kijów. Gdy powstawało ono w latach 60-tych w Krakowie, w tym samym czasie w mieście Kijów budowano Kino Kraków. Po wielu latach obecność Festiwalu w tym miejscu była symboliczna, ponieważ nie tylko fizycznie byliśmy w Kijowie, ale także myślami ze wszystkimi obywatelami Ukrainy. Galę otwarcia zwieńczył premierowy pokaz filmu „Infinite Storm” Małgorzaty Szumowskiej oraz Michała Englerta z Naomi Watts w roli głównej.
W trakcie 15. Mastercard OFF CAMERA miało miejsce ulubione wydarzenie wszystkich fanów seriali – SERIALCON. W jego trakcie widzowie zobaczyli seriale Player Original – czwarty sezon „Kontroli”, pierwszy odcinek drugiego sezonu „Nieobecnych” oraz pierwsze odcinki nowego serialu CANAL+ – „Powrót” i serialu HBO – „Odwilż”.
2 maja miał miejsce pokaz filmu „Wesele” ze specjalnym udziałem Pani Krystyny Zachwatowicz-Wajdy. Projekcja uświetniła nadanie nazwy głównej nagrody Festiwalu – Krakowskiej Nagrody Filmowej Andrzeja Wajdy.
6 maja w Kinie Kijów odbył się pokaz specjalny filmu „Fałszerstwo” w reżyserii Volkera Schlöndorffa. Seans uświetniła obecność Jerzego Skolimowskiego, który w 1982 roku za rolę w tej produkcji otrzymał Niemiecką Nagrodę Filmową. Na koniec spotkania Skolimowski odcisnął dłonie. Odcisk ten zostanie umieszczony w Alei Gwiazd na bulwarach w Krakowie.
W trakcie Festiwalu odbyła się gala konkursu SCRIPT PRO.
W kategorii – FILM FABULARNY- 15 000 PLN i nagroda główna STOWARZYSZENIA FILMOWCÓW POLSKICH trafiła do Anny Dembowskiej i Karola Starnawskiego za scenariusz pt. „Dwie Matki”. 5000 PLN i nagroda ex æquo STOWARZYSZENIA AUTORÓW ZAiKS trafiła do Dominiki Montean-Pańków za scenariusz pt. „Skrzyżowanie” oraz Marka Stacharskiego za scenariusz pt. „Kanarki we mgle”. 10 000 PLN i nagroda FUNDACJI KYOTO-KRAKÓW została przyznana Agnieszce Śladkowskiej i Pawłowi Podolskiemu za scenariusz pt. „Franek Błyskawica: Operacja Ważka”. W kategorii – AUDIO – 15 000 PLN oraz możliwość realizacji słuchowiska wraz z nagrodą główną STORYTEL została nagrodzona Natalia Ossowska za scenariusz słuchowiska pt. „Sekretne życie roślin”
Jury w składzie Trudie Styler, Kim Magnusson, Gráinne Humphreys orzekło, że najlepszym filmem w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych zostały „Piosenki o miłości” w reżyserii Tomasza Habowskiego. Nagroda Publiczności trafiła do Bartosza Blaschke za film „Sonata”. Zwycięzcą Nagrody FIPRESCI – przyznawanej przez Międzynarodową Federacją Krytyków Filmowych – został Guðmundur Arnar Guðmundsson, twórca filmu „Beautiful Beings”. Zaś międzynarodowe jury Konkursu Głównego w składzie: Wojciech Smarzowski, Anna Pinnock, David Parfitt zadecydowało, że Krakowska Nagroda Filmowa Andrzeja Wajdy za najlepszy pierwszy lub drugi film została przyznana Marianne Blicher za film „Miss Viborg”. Nagroda Mastercard Rising Star trafiła w ręce Michała Sikorskiego za rolę w filmie „Sonata”. Najlepszą Aktorkę wybrano Magdalenę Żak, za rolę w filmie „Magdalena”. Najlepszym Aktorem został Adam Woronowicz za filmy „Teściowie” i „Zupa nic”.
W ramach edycji konkursu #63, organizowanego przez Muzeum Powstania Warszawskiego, którego tematem przewodnim była: „Nadzieja. Czym jest dla Ciebie” wręczono cztery nagrody za filmy nie dłuższe niż 63 sekundy w dowolnych formach” Pierwsze miejsce otrzymała Zuzanna Woińska za film „Nadzieja”, drugie – Małgorzata Miłek za „Lustro”, zaś trzecie miejsce zajął Adam Marciniak z „Niezależnie od wszystkiego”.
Nagrodą Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych (KIPA) za debiut producencki i 15 tys. złotych uhonorowano Martę Szarzyńską, producentkę filmu „Piosenki o miłości”. Wyróżniono także Darię Maślane za produkcję filmu „Ucieczka na Srebrny Glob”.
W trakcie gali zamknięcia Katarzyna Figura zapowiedziała nową nagrodę, która od 16. edycji Mastercard OFF CAMERA będzie wręczana niezwykłym kobietom w polskim kinie.
Pełna lista filmów z 15. Mastercard OFF CAMERA poniżej.
Konkurs Główny „Wytyczanie Drogi” o Krakowską Nagrodę Filmową (najlepszy pierwszy lub drugi film) w wysokości 25 tys. USD:
- „Beautiful Beings”, reż. Guðmundur Arnar Guðmundsson
- „Between Two Dawns”, reż. Selman Nacar
- „The Falconer”, reż. Adam Sjöberg, Seanne Winslow
- „Hard Shell, Soft Shell”, reż. Emma Benestan
- „Inni ludzie”, reż. Aleksandra Terpińska
- „Inventory”, reż. Darko Sinko
- „Josephine”, reż. Javier Marco
- „Miss Viborg”, reż. Marianne Blicher
- „The Staffroom”, reż. Sonja Tarokić
- „True Things”, reż. Harry Wootliff
Konkurs Polskich Filmów Fabularnych o nagrodę w wysokości 100 000 PLN:
- „Bo we mnie jest seks”, reż. Katarsyna Klimkiewicz
- „Fucking Bornholm”, reż. Anna Kazejak
- „Magdalena”, reż. Filip Gieldon
- „Piosenki o miłości”, reż. Tomasz Habowski
- „Powrót do tamtych dni”, reż. Konrad Aksinowicz
- „Sonata”, reż. Bartosz Blaschke
- „Teściowie”, reż. Jakub Michalczuk
- „Wiarołom”, reż. Piotr Złotorowicz
- „Zupa nic”, reż. Kinga Dębska
- „Żeby nie było śladów”, reż. Jan P. Matuszyński
Filmy z sekcji „Festiwalowe hity”:
- „Animals”, reż. Nabil Ben Yadir
- „Between Two Worlds”, reż. Emmanuel Carrère
- „Brighton 4th”, reż. Levan Koguashvili
- „Król nie żyje”, reż. Diego Ongaro
- „Luzzu”, reż. Alex Camilleri
- „Miasto wyklętych”, reż. Stefan Ruzowitzky
- „The Peacock’s Paradise”, reż. Laura Bispuri
- „Traviata, moi bracia i ja”, reż. Yohan Manca
Filmy z sekcji „Amerykańscy niezależni”:
- „I Was a Simple Man”, reż. Christopher Makoto Yogi
- „Młodość w North Holllywood”, reż. Mikey Alfred
- „Pierwsza randka”, reż. Manuel Crosby, Darren Knapp
- „Superior”, reż. Erin Vassilopoulos
Filmy z sekcji „Przyszłość jest teraz”:
- „Lamb”, reż. Valdimar Jóhannsson
- „Mata”, reż. Ingrid Fadnes, Fábio Nascimento
- „Mosquito State”, reż. Filip Jan Rymsza
- „The North Sea”, reż. John Andreas Andersen
- „The Norwegian Headache”, reż. Rune Denstad Langlo
Filmy z sekcji „Wiek niewinności”:
- „Chiara”, reż. Jonas Carpignano
- „The Crypt Monster”, reż. Daniele Misischia
- „The Fam”, reż. Fred Baillif
- „Little Solange”, reż. Axelle Ropert
- „Murina”, reż. Antoneta Alamat Kusijanovic
Filmy z sekcji „W zdrowym ciele zdrowy duch?”:
- „Amira”, reż. Mohamed Diab
- „Dobra matka”, reż. Hafsia Herzi
- „The Exam”, reż. Shawkat Amin Korki
- „France”, reż. Bruno Dumont
- „Phantom Project”, reż. Roberto Doveris
- „Punkt wrzenia”, reż. Philip Barantini
Filmy z sekcji „Nieoczekiwane przymierza”:
- „Ali&Ava”, reż. Clio Barnard
- „Magnetic Beats”, reż. Vincent Maël Cardona
- „The Odd-job Men”, reż. Neus Ballús
- „Sabaya i jej kino”, reż. Orit Fouks Rotem
- „Ukryte dziecko”, reż. Roberto Andó
Filmy z sekcji „Nordyckie horyzonty”:
- „Cop Secret”, reż. Hannes Þór Halldórsson
- „Disco”, reż. Jorunn Myklebust Syversen
- „Gritt”, reż. Itonje Søimer Guttormsen
- „Najgorszy człowiek na świecie”, reż. Joachim Trier
- „Ninjababy”, reż. Yngvild Sve Flikke
- „Psycholka”, reż. Martin Lund
- „Quake”, reż. Tinna Hrafnsdóttir
- „The Summer Children”, reż. Linn Helene Løken
Filmy z sekcji „Pokazy specjalne”:
- „Aquarius”, reż. Kleber Mendonça Filho
- „Fałszerstwo”, reż. Volker Schlöndorff
- „Infinite Storm”, reż. Małgorzata Szumowska, Michał Englert
- „Nosorożec”, reż. Oleg Sencow