13. MASTERCARD OFF CAMERA
Data: 11 – 25 września 2020 roku
Ze względu na szczególne okoliczności związane z pandemią Covid-19, Festiwal Mastercard OFF CAMERA zmienił swoją formułę: pokazy odbywały się hybrydowo, tzn. stacjonarnie w trakcie pokazów kina samochodowego i „Kina z okna” oraz online przez platformę Player.pl.
13. edycja Mastercard OFF CAMERA odbyła się w trakcie pandemii w dniach 11-25.09.2020. Udało się ją zorganizować dzięki połączeniu nowych technologii z klasyczną, kinową formułą. Filmy wyświetlane przez platformę Player zgromadziły ponad 100 tysięcy widzów. Ponadto filmy można było obejrzeć podczas niestandardowych form projekcji: podczas pokazów filmów na player.pl, kina samochodowego oraz „Kina z okna”.
Zwycięstwo w Konkursie Głównym „Wytyczanie Drogi” i Krakowską Nagrodę Filmową w wysokości 25 tys. USD zdobyła Maura Delpero z filmem „Maternal”. Werdykt ten wydało jury, w skład którego wchodzili: Jan Komasa, Sophie Hyde i Tom Hall. Natomiast w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych o nagrodę Kulczyk Foundation tryumfowała „Supernova” Bartosza Kruhlika. Nagrodę w wysokości 100 000 PLN tę przyznało jury w składzie: Paul Wesley, Margie Simkin i Oren Moverman. Publiczność zaś zadecydowała, że to „Maryjki” Darii Woszek były najlepszym filmem i to one zdobyły nagrodę ufundowaną przez BNP Paribas Bank Polska S.A. Przyznano także nagrody aktorskie: Nagrodę Mastercard Rising Star w wysokości 10 000 zł dla najlepszego debiutu na dużym ekranie oraz nagrodę dla Najlepszej Aktorki, której partnerem był Player.pl otrzymała Zofia Domalik za film „Wszystko dla mojej matki”. Najlepszym Aktorem został Maciej Musiałowski – nagrodę, której partnerem był UPC dostał za rolę w filmie „Sala Samobójców. Hejter”. Jurorzy przyznali również wyróżnienie aktorskie, które otrzymał Bartłomiej Topa. Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI została przyznana filmowi „A Thiefs Daughter” w reżyserii Belén Funes.
Podczas gali zamknięcia ogłoszono także nagrody w jubileuszowej, 10-tej edycji SCRIPT PRO.
Nagrodę Główną Stowarzyszenia Filmowców Polskich w wysokości 15 000 zł otrzymał Piotr Hadyna za scenariusz „Knebel”. Nagrodę Specjalną Stowarzyszenia Autorów ZAiKS jury przyznało dwójce autorów ex aequo – Natalii Ossowskiej za „Szmery” i Michałowi A. Zielińskiemu za „Kos – western kościuszkowski”. Każde z nich otrzymało po 5 000 zł. Nagrodę Główną Storytel w nowej kategorii „Oryginalny scenariusz audio” jury postanowiło przyznać dwójce autorów ex aequo Gabrieli Łazarkiewicz-Sieczko za scenariusz „Gram o wszystko” i Arkadiuszowi Pilchowi za scenariusz „Za wolność Waszą i Naszą”. Oboje otrzymali po 10 000 zł, a ich słuchowiska zostaną zrealizowane przez Storytel.
Pełna lista filmów z 13. Mastercard OFF CAMERA poniżej.
Konkurs Główny „Wytyczanie Drogi” o Krakowską Nagrodę Filmową (najlepszy pierwszy lub drugi film) w wysokości 25 tys. USD:
- „Disco” (reż. Jorunn Myklebust Syversen)
- „Wildland” (reż. Jeanette Nordahl)
- „Gold” (reż. Rogier Hesp)
- „A Thief’s Daughter” (reż. Belén Funes)
- „Maternal” (reż. Maura Delpero)
- „Maryjki” (reż. Daria Woszek)
- „Lina de Lima” (reż. María Paz González)
- „Dinner in America” (reż. Adam Rehmeier)
- „Deux” (reż. Filippo Meneghetti)
- „Welcome to the USA” (reż. Assel Aushakimova)
Konkurs Polskich Filmów Fabularnych o nagrodę w wysokości 100 000 PLN:
- „Sala Samobójców. Hejter” (reż. Jan Komasa)
- „Nic nie ginie” (reż. Kalina Alabrudzińska)
- „Supernova” (reż. Bartosz Kruhlik)
- „Ukryta gra” (reż. Łukasz Kośmicki)
- „Wszystko dla mojej matki” (reż. Małgorzata Imielska)
- „Żelazny most” (reż. Monika Jordan-Młodzianowska)
- „Zgniłe uszy” (reż. Piotr Dylewski)
- „Bliscy” (reż. Grzegorz Jaroszuk)
- „Safe inside” (reż. Renata Gabryjelska)
- „Interior” (reż. Marek Lechki)
Filmy z sekcji „Znowu w drodze”:
- „Adoration” (reż. Fabrice du Welz)
- „Lillian” (reż. Andreas Horvath)
- „Savage State” (reż. David Perrault)
- „Przyjaźń bez granic” (reż. Sebastian Schipper)
Filmy z sekcji „Między nami kobietami”:
- „Working Girls” (reż. Frédéric Fonteyne, Anne Paulicevich)
- „Flesh out” (reż. Michela Occhipinti)
- „A Bump Along the Way” (reż. Shelly Love)
- „Leftover Women” (reż. Hilla Medalia, Shosh Shlam)
Filmy z sekcji „Związki i rozwiązki”:
- „Port Authority” (reż. Danielle Lessovitz)
- „Verdict” (reż. Raymund Ribay Gutierrez)
- „And the Birds Rained Down” (reż. Louise Archambault)
- „Top End Wedding” (reż. Wayne Blair)
Filmy z sekcji Panorama:
- „Alice and the Mayor” (reż. Nicolas Pariser)
- „Rare Beasts” (reż. Billie Piper)
- „Zombi Child” (reż. Bertrand Bonello)
- „The Sleepwalkers” (reż. Paula Hernández)
- „Pacified” (reż. Paxton Winters)
Filmy z sekcji Amerykańscy niezależni:
- „Diane” (reż. Kent Jones)
- „Szalone noce z Emily” (reż. Madeleine Olnek)
- „Święta Frances” (reż. Alex Thompson)
- „Niedosyt” (reż. Carlo Mirabelli-Davis)
Filmy z sekcji Festiwalowe hity:
- „The August Virgin” (reż. Jonás Trueba)
- „Jaskółki z Kabulu” (reż. Zabou Breitman, Eléa Gobbé-Mévellec)
- “Let There Be Light” (reż. Marko Škop)
- „A potem tańczyliśmy” (reż. Levan Akin)
Filmy z sekcji Tanie dreszcze:
- „Antigone” (reż. Sophie Deraspe)
- „Pelican Blood” (reż. Katrin Gebbe)
- „Guest of Honour” (reż. Atom Egoyan)
- „The Last to See Them” (reż. Sara Summa)